| 14. 11. 2019
| Slévárna bratří Uxů patří k průmyslovým skvostům Brna, navíc s velmi zajímavou historií, která se píše od roku 1886. V malebné továrně dodnes probíhá výroba litinových odlitků klasickým litím a jde tak zřejmě o nejpůsobivější provoz v širším centru města. Když mě kamarád Martin pozval na exkurzi, zorganizovanou společně s jedním z majitelů slévárny, jednoduše jsem nemohl odmítnout! |
|  | Z města se ke slévárně, která vyroslta před 133 roky na tehdejším předměstí Komárově, jde po ulici Plotní. |
|
 | Ta teď prochází rekonstrukcí, díky které se do ní z Dornychu po 150 létech vrací koleje. Koňská tramvaj tu byla vybudována v roce 1869 (tedy ještě 19 let před slévárnou) jako spojka na dolní nádraží. Tehdy Komárov narozdíl od současnosti vzkvétal. |
|
 | Dnes trpí čtvrť opakovanými vlnami nezájmu města Brna o vlastní historii. Bourají se tu krásné domy městské i soukromé jeden za druhým a obvykle bez náhrady. |
|
 | Taky tento kdysi krásný objekt čeká po létech uvadání nejspíš demolice. Chování města připomíná pověstného muže ze Singapuru, který si dělal sekerou manikuru. |
|
 | Imperativní plakát na pravoboku hlásá, že jsme již blízko cíle. Právě včas - cesta po Plotní může člověku navodit nebezpečné deprese. Tda yještě před pár roky stály malebné dělnické pavlačáky - dnes tu v bahně parkují auta. |
|
 | Hned za vstupem do slévárny nás kromě jednoho z ředitelů, milého a ochotného pána, čeká také unikátní kanálový poklop firmy B. Fischmann a Spol. od nás z Židenic. |
|
 | A vrháme se přímo do provozu (nádhera, nelze dostatečně poděkovat). K dopravě tekuté oceli se tu dnes používají zavěšené nádoby, ze kterých se ocel nalévá ještě do menších licích pánví. Pozorné oko si však může všimnout i koleje úzkorozchodné drážky, která sloužila k přepravě tekuté oceli v minulosti. |
|
 | Licí pánce jsou ocelové, z vnitřní strany ale mají tlustou keramickou vyzdívku, která brání konstrukční oceli, aby se rozpustila vlivem kapalné oceli uvnitř. |
|
 | Z menší licí pánce se krásně zářící ocel odlévá do (pískových) forem uložených na pojízdných lavicích (na koleji širokého rozchodu). |
|
 | Aby ocel zbytečně nechladla, zakrývá se otvor licí pánve v přestávkávh před odebíráním oceli azbestovou dekou. |
|
 | Dávkování oceli z větší do menší licí pánve. |
|
 | Práve ve slévárně je pro člověka z kanceláře na první pohled malebná. Jako každodenní dřina ale musí být docela náročná a taky nebezpečná. |
|
 | Úzkokolejce tu ale neodzvonilo docela. Koleje spojující tovární haly jsou částečně stále v provozu. |
|
 | Vypravme se po nich nejprve k tavící peci. |
|
 | Většinu vnitropodnikové přepravy tu samozřejmě dnes zajišťují gumokolní dopravní prostředky, koleje ale vedou skrze celý areál. |
|
 | Pojíždět po nich mohou speciální vozíky na velké válcové licí pánve. |
|
 | Vozíčky ovšem mohou sloužit také k přepravě již naplněných forem, které jsou příliš těžké pro ruční manipulaci. |
|
 | Srdcem slévárny je tavící pec, v tomto případě plynová. |
|
 | Přeprava zavěšené licí pánve od tavící pece na úzkokolejný vozíček. |
|
 | Další vozák už čeká v pořadí na odstavné koleji. |
|
 | Menší licí pánve lze přepravovat gumokolně s humánním pohonem. |
|
 | Dokud neztuhne, ocel neustále oranžově žhne. Je to povznášející pohled. |
|
 | V rámci exkurze máme příležitost navštívit i tovární dvůr, ze kterého vyrůstají dva ikonické komíny, viditelné z širokého okolí (a dnes nepoužívané, nicméně ve slévárně záměrně zachované a udržované). |
|
 | Celý areál slévárny byl na žádost majitelů prohlášen kulturní památkou. Snad se díky tomuto vzornému přístupu podaří provoz ve městě zachránit. |
|
 | Škrobárny na protější straně ulice Dornychu tolik štěstí neměly. Ani tramvajová trať tudy vedoucí, ani vlečky v těsném sousedství, ani elektrozávod Bartolomeus, Donát a spol. |
|
 | Ještě jednou pohled na majestátní komíny slévárny Uxa. |
|
 | Úzkokolejné vozíky s prázdnými licími formami čekají na odstavné koleji na dvoře před slévárnou. |
|
 | Loučíme se s unikátním provozem a přejeme krásné slíévárně mnoho zdaru i ve 21. století! |
|
| Zpět
Komentáře:
Stránka:
|
|
Náhodné foto:
|
Místo: Domašov nad Bystřicí (CZ).
Datum: 30. 1. 2010 |
Poslední komentáře:
Autor: Julie Novotná Text: Dobrý den, chci se zeptat, komu mám napsat, pokud chci nafotit vnitřek objektu pro můj nastávající fotografický projekt. Kdo vlastně objekt vlastní?
Děkuji, Julie Číst
Autor: FJerzy Text: Pracoval jsem ve Vlněně jako student na konci 80 let. Rozvážel jsem utkané látky ke kontrolním stanovištím, kde se kontrolovaly a případně opravovaly. Tyto jsem pak rozvážel do skladu na jiném patře.
Nejvíc však vzpomínám na to, jak každý den ráno přivezl autobus ženy z vězení, které tam pracovaly. A já s nimi! Taková obdoba Skřivánci na niti! Číst
Autor: Hanka Text: ten stoleček na pavlači je designový kousek https://search.seznam.cz/obrazky/?q=stolek+pavouk+Halabala&oq=stolek+pavouk+Halabala&aq=-1&ms=15160&ks=46&sourceid=top&color=any&size=any&pornFilter=1&productOnly=0&sId=GOcA8jFVBMdQmeh-8SIb&sgId=MC43NTQ5MDMzNzg0MjMwODc3IDE3NTc1NjgwMjcuMjc4 Číst
Autor: JzA Text: Díky, opraveno. Číst
Autor: Jan Text: Len drobná pripomienka k asi neúmyselnej zámene ulíc v popiske mapky z roku 1907 - tehdejší Třebízského je dnešná ulice Chaloupkova, dnešná Košinova je na mapke vedená ako třída Komenského. Číst
|
|